Miksi munat maalataan pääsiäisenä?

12.04.2020

Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta minä vain kysyn. Miksi munat maalataan pääsiäisenä?

Fiksuna, sivistyneenä, sekä syvällisenä ynnä vaatimattomana persoonana, ymmärrän pääsiäisen vieton kristillisessä kontekstissa, mutta munien maalaamista en ole koskaan ymmärtänyt.

Minulle on kerrottu, munankuoren olevan vertauskuvan Kristuksen haudasta, josta elämä murtautuu ulos.

Mutta miksi munankuori pitää maalata?

Mikäli ensimmäisen pääsiäisen tapahtumat sijoittuisivat nykypäivään, asialle olisi helppo keksiä selitys. Silloin olisivat nuo graffitin tekijöiksi itseään kutsuvat valopäät, spraymaalipurkkeineen, sotkeneet haudan eteen vieritetyn kiven töherryksillään ja munien maalaamisen perinne olisi näin saanut alkunsa. Mutta, kuten kaikki tiedämme, Edward Seymour keksi spraymaalin vasta vuonna 1949. (Tosiasiassa idean isä oli kyllä hänen vaimonsa... joka oli nainen.)

Erään kanalan omistajan lapset maalasivat pääsiäismunia ja päättivät illan hämyssä viedä muutaman maalatun munan koristamaan myös kanalaa. Kukko heräsi varhain aamulla hirveään meteliin, joka havaitsi (herättyään) olevan omaa kiekumistaan. Tepastellessaan kohti ruokakuppia kukko huomasi kanalan ikkunalaudalla lasten maalaamat munat. Kukko tuijotti pitkään ja hartaasti värikkäitä muna kunnes lopulta karjaisi... "Se halvatun riikinkukko!"

Ymmärrän, että kanat munivat munia... Mutta munista ei tule poikasia, ellei ole kukkoa. Kukon tehtävää tahi merkitystä tässä yhtälössä en ole koskaan ymmärtänyt. Olen kuitenkin päätellyt asian näin: Haikara, joka tuo kananpoikaset liikkuu aina kukonlaulun aikaan, eikä ymmärrä pistäytyä kanalassa, josta kukonlaulua ei kuulu.

Jotkut väittävät, ettei haikaroita ole olemassa, vaan ne olisivat vain aikuisten juttuja... Mutta minä olen nähnyt haikaran... Kalareissulla... Kuha ei silloin ollut syönnillään mutta hauki kyllä oli... tosin minä sain vain ahvenen.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita